czwartek, 2 października 2014

Zdjęcia, zabawa z kolorami. Odkrywamy to co niewidoczne.

Dzisiaj nieco więcej o zabawie z kolorami. O zasadach tworzenia barwnych obrazów pisałem już wcześniej. Ogólnie stosowane programy graficzne pozwalają wprawdzie w szerokim zakresie zmieniać wygląd naszych zdjęć, jednak nie potrafią zmieniać proporcji barwnych.


Jeżeli mamy zdjęcie podstawowe, najlepiej żeby to był plik RAW, o wspaniałym czerwonym odcieniu,  jak wyżej (n1) to kolejne próby mogą tylko zmienić procentowy udział barw podstawowych.


Możemy więc zmniejszyć udział czerwonego koloru, ale - jak już wiemy z poprzednich postów - automatycznie pojawi się kolor przeciwstawny, czyli zielony (n2).



Możemy jeszcze trochę pokombinować z kolorem żółtym, oraz ogólnym nasyceniem barwnym (i kontrastem), co w efekcie da nam oliwkowy kolor morza (n3) .
Na tym jednak kończą się eksperymenty z kolorami. Mamy wprawdzie ciekawą oliwkę, nie mamy czerwonego morza. Co więc możemy jeszcze zrobić?


Ogólnie dostępne programy nie będą nam już przydatne, przechodzimy zatem do pracy z warstwami i "kanałami alfa", uzyskując np. obraz n4.
O szczegółach jednak w następnym odcinku, bo tutaj chciałbym się zatrzymać nad tym, czego najczęściej nie bierzemy pod uwagę w trakcie robienia zdjęć. Zdjęcie "n4" uznałem jako najbardziej oddające atmosferę niepowtarzalnego wschodu słońca. Zastanowił mnie jednak przebijający się zielony kolor chmur. Dopiero po wielu latach, korzystając z mapy "Google - Earth" ustaliłem, że jest to odbicie od niezwykle bujnie rozrośniętych filipińskich dziewiczych lasów zwrotnikowych rozpościerających się za czarną linią horyzontu. Czyżby więc oczy nas myliły? O tym efekcie już pisałem wcześniej na stronie:
http://foto-anzai.blogspot.com/2014/05/wyobraznia.html#comment-form


Nieco inaczej odkrywamy tajemnice na zdjęciach nocnych. Zdjęcie "091 a1"
(oryginał na stronie: http://szczesliwamalpa.blogspot.com/2014/09/blog-post_9.html#comment-form) to obraz Księżyca z za chmur. Jasne odbłyski na liściach jarzębiny to prawdopodobnie efekt użycia lampy błyskowej. Zawodowy fotograf z pewnością w takiej sytuacji wyłączył by flesza (bo po co przy nocnych zdjęciach błyskać w ciemność, skoro lampa "sięga" najwyżej na 2-3 metry?), tutaj jednak flesz błysnął i powstało bardzo ciekawe zdjęcie j.w.


Z ciekawości zacząłem obrabiać krzew jarzębiny i wtedy pojawił się obraz zachmurzonego nieba "091 a2"


Po zwiększeniu kontrastów z prawej strony na dole (zdjęcie "091 a3" jak niżej) pojawiły się także jakieś zarysy budynków.


Mniej więcej w podobny sposób powstało kolejne poniższe zdjęcie wykonane przez żonę aparatem telefonicznym. Jak sama przyznała, chodziło jej o zdjęcie Księżyca. Skadrowała, strzeliła "słit focię" i dopiero wtedy zauważyła na niebie dwustopniową tęczę. Po obróbce powstał cukierkowy obraz właściwie nie wiadomo czego.
W gwarze fotografów taki styl zdjęcia nazywano "klekotyzmem", od eklektyzmu łączącego inne style. No cóż w fotografii taki styl raczej się nie przyjmie, ale żony to nie zraża. Działa dalej.
.

18 komentarzy:

  1. SERDECZNIE I GORĄCO POZDRAWIAM
    UŚMIECH SERCA ZOSTAWIAM ..
    ...........(¨`•.•´¨) MIŁEGO
    ............`•.¸(¨`•.•´¨) DNIA
    .............. ×`•.¸.•´×" ŻYCZĘ :::

    OdpowiedzUsuń
  2. Raczej to zarysy drzew , budynki omijam z daleka .
    Miło mi , że jarzębina nocą posłużyła Ci do odkrywania :)
    A ja zawsze myślałam ,że ,byłysk lampy nocą jest potrzebny, żeby widniej się zrobiło i było więcej widać :)))
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też myślałem, że lampa błyskowa nadaje się tylko do t.zw. "mordoobrazków", a tu taka miła niespodzianka. Czyli trzeba eksperymentować.

      Usuń
  3. Witam. Dla mnie zrobienie zwyczajnie poprawnego zdjęcia - jest wielką sztuką. Fascynuje mnie kolor i bawię się nim w "naturze", urzywając farb olejnych, pędzli bądż szpachelki. Póżniej zaczynają się schody gdy mam moją pracę udokumentować..... Fajnie, że jesteś - będę tu zaglądać i może się czegoś nauczę?.......

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam nowego gościa.
      Ja wolę Twoją sztukę, próbowałem kiedyś szpachelkowania, ale udawało mi się to tylko z kwiatami (bo to chyba najłatwiejsze). Zdecydowanie bardziej wolę olej, bo jest tolerancyjny na błędy kolorystyczne. Od kilkunastu lat, gdy zarzuciłem fotografię, pasjonuję się tylko grafiką komputerową.
      Myślę, że oboje wyciągniemy jakieś korzyści z tej miłej znajomości.

      Usuń
  4. Bardzo fajnie, klekotyzm to także mój styl i też mnie to nie zraża! Będę klekotać nadal z upodobaniem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bet, klekotaj, klekotaj, bo całkiem nieźle Ci to wychodzi. :)

      Usuń
    2. No jasne! Ja też mam klekoty, i klekocę. A co!?

      Usuń
  5. you're actually a just right webmaster. The website loading speed is
    amazing. It kind of feels that you are doing any distinctive trick.
    In addition, The contents are masterwork. you've done a
    wonderful process on this subject!

    my web-site ... injury law center nashua nh

    OdpowiedzUsuń
  6. Klik dobry:)
    A na księżycu Twojej żony widać lądy i oceany.

    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Żona ma smartfona z teleskopem ;) :)
      Zdjęcie żony było w formacie ok. 3,9x2 mpx, aby to jakoś obrabiać zmniejszyłem do 6x, i wtedy z Księżyca zrobił się kwadrato/krzyż (to ten wcześniejszy problem z orłem). To samo działo się z kominami na dachach. Próbowałem to jakoś naprawić, coś tam dorysowałem na Księżycu, poprawiłem kominy, ale potem nie chciało mi się pazurkować.
      Chyba coś napiszę w kolejnym poście na ten temat. Generalnie to chodziło o uchwycenie efektu "po burzy" (to nagłe rozjaśnienie). Tłumaczyłem żonie, że tego się nie da odtworzyć jednym zdjęciem, ale ... wiadomo jak to z kobietami bywa. ;)

      Usuń
  7. It's appropriate time to make a few plans for the future and it is time to be happy.
    I've learn this publish and if I may I wish to suggest you few fascinating issues
    or advice. Perhaps you could write next articles referring to this article.
    I wish to learn more things approximately
    it!

    Feel free to surf to my web-site ... Discover More Here

    OdpowiedzUsuń
  8. Czemu twierdzisz że się nie przyjmie - generalnie w fantastyce naukowej podobna stylistyka i kompozycje "pracują" od lat.
    jak dla mnie w każdym razie bardzo OK zdjęcie (no powiedzmy grafika komputerowa na bazie zdjęcia - ale i tak bardzo OK)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam nowego gościa.
      Dzięki za pochwałę. Masz rację "to" pracuje od lat, jeszcze 7-8 lat temu robiłem www. i grafę do komiksów, teraz robię co innego. Zdjęciami w ogóle się już nie param z przyczyn, które opisałem na blogu. Jedyne co, to wracam do starych analogów i bawię się ich przerabianiem.

      Usuń
  9. I think the admin of this website is truly working hard inn
    support of his web page, because here every data is quality based material.


    my web-site ... Ask.fm trracker (http://askfmtrackerhack.weebly.com/)

    OdpowiedzUsuń
  10. Howdy! I know this is somewhat off topic but I was
    wondering if you knew where I could get a captcha plugin for my comment form?
    I'm using thhe same blog platform as yors and I'm having problems finding one?

    Thanks a lot!

    My web blog ... Ask.fm hack

    OdpowiedzUsuń